محمدرضا ریاضی، پژوهشگر هنر، درگذشت + علت مرگ سریال انیمیشن «زوزو و دوستان» روی آنتن شبکه پویا + زمان پخش سریال «یانگوم» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش رئیس سازمان صداوسیما: محور‌های مناظرات به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان ورود به حواشی به حداقل برسد تمدید مهلت ششمین دوسالانه «کارتون کتاب» برنامه‌های تلویزیون برای عید سعید قربان + زمان پخش بازگشت «رخساره» با قطعات خاطره‌انگیز به تالار وحدت جوایز برگزیدگان انسی ۲۰۲۴ اهدا شد جزئیات تازه‌ترین پروژه «علی‌اکبر شکارچی»، استاد موسیقی در فضای مجازی «تاجی» به پایان خط رسید | روایت یک تصمیم سخت درگذشت «صدرا روحانی»، شاعر پیشکسوت، در سکوت خبری ماجرای شکایت صدا و سیما از «عادل فردوسی‌پور» + عکس آمار فروش فیلم‌های روی پرده سینما (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از سریال «سلمان فارسی» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ مرد تیغ و ابریشم | یادی از نرسی گرگیا، بازیگری که اگر زنده بود امروز ۸۶ سالگی اش را جشن می‌گرفت
سرخط خبرها

هنرمندان به جامعه امید ببخشند | بازخوانی گفته‌های رئیس جمهور در دیدارهایش با اهالی فرهنگ و هنر

  • کد خبر: ۲۳۰۵۶۰
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
  • ۱
هنرمندان به جامعه امید ببخشند | بازخوانی گفته‌های رئیس جمهور در دیدارهایش با اهالی فرهنگ و هنر
آخرین دیدار رئیس جمهور شهید با اهالی فرهنگ وهنر به روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ برمی گردد؛ دیداری که در قالب یک ضیافت افطار و با حضور هنرمندانی مانند علی نصیریان، داریوش ارجمند، فرهاد قائمیان و ابوالفضل پورعرب، شاهین فرهت و... شکل گرفت.

نگار راد | شهرآرانیوز؛ شهید آیت ا... ابراهیم رئیسی، در سه سالی که رئیس جمهور ایران بود، دو نشست صمیمی با اهالی فرهنگ وهنر برگزار کرد و بازدید‌هایی نیز از رویداد‌های هنری داشت. او در جریان این نشست‌ها و بازدید‌ها به دغدغه‌های هنرمندان گوش می‌داد و همواره از آن‌ها می‌خواست تا با هنرشان به جامعه امید ببخشند و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را به تصویر بکشند. ما در ادامه به مرور برخی گفته‌ها و درخواست‌های شهید جمهور در دیدارهایش با هنرمندان پرداخته ایم.

به تصویرکشیدن پیشرفت‌ها

آخرین دیدار رئیس جمهور شهید با اهالی فرهنگ وهنر به روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ برمی گردد؛ دیداری که در قالب یک ضیافت افطار و با حضور هنرمندانی مانند علی نصیریان، داریوش ارجمند، فرهاد قائمیان و ابوالفضل پورعرب، شاهین فرهت و... شکل گرفت. در این مراسم صمیمی شهید آیت ا... رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های علمی، صنعتی، فرهنگی و هنری چشمگیری که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده است، تأکید کرد که پیشرفت‌های کشور صرف نظر از آنکه در دوره کدام دولت به دست آمده اند، باید با هنرمندی به تصویر کشیده شوند تا بتوان ایران پیشرفته و فناور را به جهان معرفی کرد.

او همچنین در صحبت هایش حمایت مالی و حقوقی از هنرمندان را از وظایف دولت و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دانست و در مقابل، از هنرمندان خواست تا با جوشش درونی هنرشان، در آرامش و امیددادن به جامعه به ویژه به نسل جوان پیشرو و پیشتاز باشند و مظاهر زیبایی را که به برکت انقلاب اسلامی در این کشور خلق شده است، حفظ کنند و به تصویر بکشند.
شهید آیت ا... رئیسی در این دیدار با ارزشمند و مفیدخواندن نظر‌ها و دیدگاه‌های اهالی فرهنگ وهنر، از نقد‌های مطرح شده نیز به عنوان دغدغه‌هایی برای اصلاح امور یاد کرد و گفت که این نقد‌ها موردتوجه قرار خواهد گرفت.

قانع نباشیم

شهید رئیسی در فروردین ۱۴۰۱ هم با برخی هنرمندان کشورمان دیدار داشت و با آن‌ها در فضایی صمیمی به گفتگو پرداخت. او در این دیدار از پیشکسوتان به عنوان چراغ راه و از جوانان به عنوان آینده سازان کشور یاد کرد و گفت که همواره باید هر دو گروه حمایت شوند و به آن‌ها توجه شود. به گفته شهید آیت ا...  رئیسی اینکه پیشکسوتان نقش معلم و استاد داشته باشند و جوان‌ها هم به دنبال کسب علم، دانش آموختن، ورزیدگی و حرفه‌ای شدن باشند، عین عدالت است.

رئیس جمهور شهید در بخش دیگری از صحبت هایش توانمندسازی بخش خصوصی را وظیفه دولت دانست و گفت: باید کار دست بخش خصوصی باشد و دولت هم آن‌ها را هدایت و حمایت و بر آن‌ها نظارت کند، نه اینکه کار به بخش خصوصی واگذار و سپس رها شود.
شهید رئیسی همچنین در این دیدار تأکید کرد که نباید به وضع موجود قانع باشیم و باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

فراهم کردن زمینه شکوفایی در سراسر کشور

شهید آیت ا... رئیسی پیش از برگزاری چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۲۶ دی ماه و در جریان نظارت ستادی از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، دیداری با دبیر، هیئت انتخاب و هنرمندان دست اندرکار این دوره داشت. رئیس جمهور شهید در این دیدار ضمن قدردانی از برگزارکنندگان چهل ودومین جشنواره فیلم فجر، بر تلاش برای تقویت نقاط قوت و رفع کاستی‌ها و ضعف‌های این رویداد مهم تأکید کرد و گفت: استفاده از نگاه و تجارب پیشکسوتان دراین زمینه بسیار مهم است و به هیچ وجه نباید اجازه داد این تجارب ارزنده در حاشیه قرار گیرد.

او همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده درباره افزایش قابل توجه آثار ارائه شده از سوی فیلم سازان فیلم اولی و شهرستانی در این دوره جشنواره، یکی از وظایف مهم دولت‌ها را فراهم کردن زمینه شکوفایی همه استعداد‌ها در هر نقطه از کشور، حتی نقاط دورافتاده و محروم بیان کرد.

شهید رئیسی در این دیدار همچنین به ظرفیت‌های فراوان دو موضوع مهم برای تولید آثار هنری و فرهنگی و ادبی اشاره کرد. اولین موضوع به روایت رشادت ها، ایستادگی‌ها و ازخودگذشتگی‌های دوران دفاع مقدس مربوط می‌شد و دومین موضوع، درباره به تصویرکشیدن تلاش‌های جوانان کشور بود که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بسیار زیاد، توانسته اند با نوآوری و خلاقیت به دستاورد‌های بسیار ارزنده‌ای دست یابند.

رئیس جمهور شهید در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت عرضه آثار هنری، سینمایی و ادبی در کشور‌های اسلامی، همسایه و هم سو، یادآور شد: آنچه تاکنون از آثار فرهنگی، هنری و ادبی کشور به این بخش از کشور‌ها ارائه شده، با استقبال بسیار خوبی روبه رو شده و توانسته است ارزش‌های جمهوری اسلامی را ترویج کند؛ بنابراین باید از تولید و عرضه این گونه آثار فاخر فرهنگی حمایت شود.

رونق بخشیدن به اقتصاد هنر

دیدار‌های رئیس جمهور شهید با هنرمندان، محدود به هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون نبود. او در اولین سال ریاست جمهوری خود در ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ به دیدار جمعی از هنرمندان هنر‌های تجسمی کشور در موزه هنر‌های معاصر ایران رفت و با آن‌ها گفتگو کرد.
شهید رئیسی در این دیدار با اشاره به اهمیت آموزش و انتقال توانمندی‌های هنری از هنرمندان درخواست کرد کسانی را که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنری دارند، کشف و به آنان برای متبلورکردن استعدادهایشان کمک کنند.

 رونق بخشیدن به اقتصاد هنر مسئله دیگری بود که رئیس جمهور شهید به عنوان عنصری مهم برای بالندگی هنر در جامعه مطرح کرد. او با تأکید بر اینکه هنرمند برای تداوم فعالیت هایش به حمایت و پشتیبانی نیاز دارد، گفت: یک هنرمند نمی‌تواند اثر هنری اش را در هرجا و به هر شکلی عرضه کند و باید سازوکاری طراحی شود که آثار هنری آن گونه که شایسته هنر و هنرمند است، عرضه شوند. شکل عرضه آثار هنری باید به گونه‌ای باشد که همه آحاد جامعه با آثار هنری آشنا شوند و امکان خرید آن‌ها را داشته باشند.

شهید آیت ا... رئیسی از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمان ها، مراکز گردشگری، پارک‌ها و همه مراکزی که محل مراجعه عمومی مردم هستند، به عنوان مراکزی یاد کرد که می‌توانند محلی برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار هنری باشند تا هنر بیش از پیش در بطن جامعه حضور داشته باشد.

او همچنین در این دیدار از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درخواست کرد تا با بهره گیری از نظر خود هنرمندان سازوکار‌هایی مناسب برای رونق یافتن اقتصاد هنر طراحی کند. به گفته شهید رئیسی، اگر از هنرمندان به خوبی حمایت نشود و به آن‌ها بی مهری شود، دانشجویان و هنرآموزان نیز از ادامه مسیر ناامید می‌شوند. در نتیجه این وظیفه دولت است که سازوکاری ایجاد کند تا با رونق یافتن اقتصاد هنر، هنرورزی و خلق آثار هنری نیز رونق پیدا کند.

رئیس جمهور شهید در بخش دیگری از سخنانش صرف هزینه برای ارتقای هنر و افزایش خلق آثار هنری را نوعی سرمایه گذاری دانست که می‌تواند اثرات سازنده زیادی در جامعه داشته باشد. او معتقد بود وقتی مراکز هنری گسترش یابند، هنرمندان و کسانی که استعداد‌های هنری دارند نیز بهتر شناخته می‌شوند و ظرفیت‌های آنان به شکلی مؤثرتر شکوفا می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
0
تعدادی جوان و نوجوان مفسده جو سوار بر خودروئی دیدم که با عبور از کنار برخی خودروها صدای سگ میداند و هیچکس مانع یا اعتراض نمیکرد و یا مواردیکه با دستکاری اگزوز و ایجاد صدای ازار دهنده، خواب نیمه شب میلیونها نفر ر اشفته میکنند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->